ID: 11456
Advertentie ID: #11456 is verwijderd van uw verlanglijst.
Opduwer
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Vletmodel opduwer, 4.5m lang, ongeveer een meter breed. Handgeslingerde 9pk Samofa met rijsdijk-keerkoppeling, motor heeft waterschade. De romp is oorspronkelijk geklonken, bouwjaar omstreeks 1930, de kajuit is er later opgelast.
Met pijn in het hart wil ik afstand doen van mijn opduwer Bonke. Het bootje is ongeveer 10 jaar in mijn bezig geweest en ik heb er veel tijd, energie en liefde ingestopt, maar helaas is er sinds de komst van de kinderen weinig tijd overgebleven om te varen en onderhoud te plegen. Afgelopen zomer bleek dat het motorblok volgelopen was met water, vermoedelijk door de schoorsteen gelekt.
Binnen staat een Samofa SH88 die met een zelfgemaakt kettingverbinding op de Rijsdijk is aangesloten. Dit is een luchtgekoelde 1-cilinder diesel die met de handgestart moet worden. Er is de mogelijkheid tot plaatsen van een startmotor. Ook is er een koelleiding die buitenom de romp loopt zodat eventueel een watergekoelde motor geplaatst kan worden. De keerkoppeling is met een kleine homokineet verbonden aan de schroefas. Het stuurwiel bedient via een ketting een as die in het achterschip het roer bedient. De uitlaatgassen verlaten via de schoorsteen de kajuit. Via een luik is in het achterdek te komen. Een deurtje biedt toegang tot de kajuit, die in principe vrij ruim is, maar waar het motorblok een prominente plek inneemt.
De boot vaart op het moment dus niet, maar het blok is eenvoudig te vervangen door een soortgelijk blok waarvan het aanbod op Marktplaats voldoende is. Een Samofa SH85, SH88 of een replica van Hatz of Mitsubishi zou het bootje zo weer laten varen.
Met pijn in het hart wil ik afstand doen van mijn opduwer Bonke. Het bootje is ongeveer 10 jaar in mijn bezig geweest en ik heb er veel tijd, energie en liefde ingestopt, maar helaas is er sinds de komst van de kinderen weinig tijd overgebleven om te varen en onderhoud te plegen. Afgelopen zomer bleek dat het motorblok volgelopen was met water, vermoedelijk door de schoorsteen gelekt.
Binnen staat een Samofa SH88 die met een zelfgemaakt kettingverbinding op de Rijsdijk is aangesloten. Dit is een luchtgekoelde 1-cilinder diesel die met de handgestart moet worden. Er is de mogelijkheid tot plaatsen van een startmotor. Ook is er een koelleiding die buitenom de romp loopt zodat eventueel een watergekoelde motor geplaatst kan worden. De keerkoppeling is met een kleine homokineet verbonden aan de schroefas. Het stuurwiel bedient via een ketting een as die in het achterschip het roer bedient. De uitlaatgassen verlaten via de schoorsteen de kajuit. Via een luik is in het achterdek te komen. Een deurtje biedt toegang tot de kajuit, die in principe vrij ruim is, maar waar het motorblok een prominente plek inneemt.
De boot vaart op het moment dus niet, maar het blok is eenvoudig te vervangen door een soortgelijk blok waarvan het aanbod op Marktplaats voldoende is. Een Samofa SH85, SH88 of een replica van Hatz of Mitsubishi zou het bootje zo weer laten varen.